نویسنده: غلامرضا معصومی
در اساطیر یونان باستان نام آئژیالئوس (Aegialeus) یا اژیالئوس (Egialeus) برای سه تن ذکر شده که عبارتند از:
1-پسر ارشد آدراستوس (1) (Adrastus)، پادشاه آرگوس (Argos) از آمفی تئا (Amphithea) یا دموناسا (Demonassa) می‌باشد. وی یکی از اپیگونی (Epigoni) بود که انتقام سختی از پدرش گرفت. آئژیالئوس به شهر تبس (Thebes) حمله کرده و با کمک پوزانیاس (Pausanias) و هلانیکوس (Hellanikos) شهر را تسخیر نمود. آدراستوس، یکی از مخالفان هفتگانه‌ی تبس، هنگامی توانست از جنگ، جان سالم به در ببرد که پسرش آئژیالئوس در تسخیر مجدّد شهر کشته شد. بدین صورت که لائوداماس (Laodamas) وی را در گلیساس (Glisas) کشته و جسدش را در پاگائه (Pagae) واقع در مگاریس (Megaris) دفن نمود. آدراستوس نیز پس از مرگ پسرش غمگین شده و از غصه مرد. پس از آن سیانیپوس (Cyanippus) که بنا به روایتی برادر و بنا به روایتی دیگر پسر آئژیالئوس بود، بر تخت پادشاهی آرگوس (Argos) نشست.
2- پسر ایناخوس (Inachus)، خدای رودخانه و ملیا (Melia)، یکی از اوسئانیدها (Oceanids) و برادر فورونئوس (Phoroneus) بود. در اسطوره‌های گوناگون وی را پسر فورونئوس و پئیتو (Peitho) خوانده‌اند. همچنین آئژیالئوس مؤسس و بانی شهر سی‌سیون (Sicyon) و آئژیالئا (Aegialea) بوده و بر بخشی از پلوپونز (Peloponnesus) حکومت می‌کرد. بنا به روایتی وی بدون داشتن فرزند از دنیا می‌رود، اما در داستانی دیگر ذکر شده که وی پدر ائوروپس (1) (Europs) می‌باشد. در تبارشناسی‌های مختلف آمده که آئژیالئوس نسب خود را از آپیس (2) (Apis) گرفته است.
3- نامی که نویسندگان یونانی به آپسیرتوس (Apsyrtus) یا آبسیرتوس (Absyrtus)، برادر مدئا (Medea) داده بودند.
منبع مقاله :
منبع مقاله: معصومی، غلامرضا؛ (1388) دایره المعارف اساطیر و آیین های باستانی جهان جلد اول، تهران: شرکت انتشارات سوره مهر؛ چاپ اول.